الثلاثاء، نوفمبر 14، 2006

انشودة المعبد الذهبىّ

وأنا اقلّب أوراقى وجدتها قصيدة قديمة معنونة بـ
أنشودة المعبد الذهبى

الفجر ينتظر الولوج
إلى الصباح
متسولاً
يقتات لون الحزن والإحباط
فى دمنا
ويرضى بالكفاف
والنيل يختزن الجفاف
والناس ماعادت تطيق القيد
وجدنا العجوز
يخبىء التمور
والبخور
فى صندوقه القديم
ويطلب الحشود للسجود
وينثر التمور باليمين
وتجمع الشمال
ما تلوكه الكلاب والثعالب
الكبار من لحومنا
ويضحك الجميع
فى اشتياق للظهور
فى إطار من ذهب
ويسجدون للعجوز
ويطلبون العون والمدد
يا جدنا بالأمس
فى أحشاء زوجتى
تحرك الجنين
ما رأيكم
الناس يحلمون بالصبى
فهل أكون ممن يحلمون
قل لى يافرعونى العظيم
هل يصدقون
حين يحلمون
بالصبىّ
وحين ينشدون
كل لحظة نبى ّ
وحين يعشقون
لذة الصهيل
ويحلمون بالمرافيء البعيدة
قل لى يا مليكنا
يا أيها القدر
يا واهب الأمان للبشر
ومانح الضياء للقمر
ومازج الجمال
بالخدود والقدود
والنهود والشفاه
والشَــــعَـــــــــــرْ
قل لنا يا إلهنا
البــشر
الناس يحلمون
فهل أكون ممن يحلمون
أم ألف حلمىَ الوليد
فى ضمادة الولادة
وفى الفراغ المستحمّ
فى البلادة
أدحرج الضمادة


فتحى حمدالله
قنا فى سنة 1995
ملحوظة كانت هذه القصيدة من أوائل ما كتبت من محاولات شعرية

هناك 18 تعليقًا:

جمال الدولي يقول...

القديم كده
امال الجديد إزاى
سعدت بهذه القصيدة على مباشرتها
دائماً تعودت منك العامية الجملة الفصحى ألذ
ألذ
ألذ
عذراً عن سوقيتى فى التعبير
تحياتى
أيها الشاعر الصعيدى المخربش

غير معرف يقول...

الشعر
هو الشعر
فصحى
او عامية

saso يقول...

متعودة علي شعرك اكتر في العامية البسيطة..بس كتابتك هنا يمكن احلي من كل اللي قريتة
بجد جميلة اوي


Word verificationوالنبي تشيل ال
كل مرة الكومينت يضيع وبانسي انا كنت عاوزة اقوللك ايه

غير معرف يقول...

ساسو
اشكرك
اول واحدة تقولى
شعرك الفصحى
حلو
علقى بما تريدين
قولى اللى
ف قلبك
تحياتى

admelmasry يقول...

في كل مرة اقرا لك الشعر


اشتم رائحة الصعيد


اشتم رائحة مصر التي لم تختلط بعد بعودام السيارات
او دخان السيجار


هذه الفصحي .. اشعر انها لاتنتمي الي الصعيد

انتقلت بلغتك الي لغه العامة

اصبحت تقول الشعر مثلهم


اسف ان كنت ضايقتك


ولكني كنت استلذ القراءة .. بالفاظ لا اسمعها ولا اقولها
الفاظ تردني تلقائيا الي الاصل


اما هذه القصيدة .. فلن انقص من قدرها .. ولا اجرؤ


لك مني كل التحيات


ادم المصري

محمد أبو الفتوح يقول...

أولا أسف جدااااااا على تأخيرى
بجد أسف يا صعيدى يا جميل بس أنا الخسران إنى مش بقرى الشعر الجميل ده
القصيده رائعه بجد
من البدايه لنهايه بس اللى وقفنى كلمة الشعر بفتح العين
الشِعر أو الشَعر بتكون بتسكين العين بس بيتهيئلى إنك فتحت العين لغرض العَروض بس ده مش مبرر لأنها مش قافيه و التغيير ما جاش فى أخر الكلمه بل فى وسطها
النهايه فوق الرائعه
أم ألف حلمىَ الوليد
فى ضمادة الولادة
وفى الفراغ المستحمّ
فى البلادة
أدحرج الضمادة
الصوره متكامله و معديه قوى
فصحر عاميه الشاعر شاعر برضه ياولاد
أحلى سلاااااااااااام

Unknown يقول...

آدم المصرى
سعيد برأيك
اما عن انى تخليت عن صوتى العامى
فهذا غير صحيح
فأنا مازلت اكتب العامية
القحة
الصعيدية
وهذه القصيدة قديمة من أيام الجامعة
بس ما قلتش رأيك فى فصحاى
ع العموم سعدت بك
وبرأيك لأنك شاعر متميز

Unknown يقول...

دكتور / محمد ابو الفتوح
المدونة نورت
وسماح المرة دى
اما عن عن تشكيلة كلمة شعر
فجاءت للسبب الذى ذكرته
وهذا ليس مبرراً كما قلت
ولكن علمى فى هذه الفترة لم يتجاوز الحد الذى يمكنه
تمييز ذلك الأمر
والأمانة الأدبية استدعت منى ان انقل القصيدة بعبلها من الورق الذى
وجدته فى كراكيبى القديمة
اما عن الكبير وكده
فده بعض ما عندكم
يا شاعر يا صغير
فى السن يعنى انقل تحياتى
لهيثم محفوظ
سمعت انه هيغنى ف الساقية قريب

هيثم محفوظ يقول...

أنا جيتلك اهو يا خال
أنا واد ماسخ و دمى تجيييييييييل
عارف مازرتكش من زمان الزمان بس انا طمعان ف جلبك الرهيف و سماح يا خال
بجد يعنى الله يجازيك
بصراحه القصيده رائعه أنا عارف الكلام ده مش هيلد عليك لانه راى إنطباعى بس هو ده اللى انا حاسس بيه و اللى حصل ف كلمة شعر ده ماتجيش إلا من فصاحة الصعيد
و الله واحشنى و نفسى اشوفك فى الساقيه برغم البعد
سلااام يا خال

Unknown يقول...

هيثم
ولا احلى ولا أغلى منك
سلكن ف القلب والننى ع رأى الأغانى الخايبة
شكراً يا سيدى انت فاكرنا يعنى
بس والله يا هيثم انا اتمنى اجى القاهرة واشوفك ف الساقية واسمعك
ان شاء الله يارب

karakib يقول...

بقالي كتييييييير ما جيتش هنا ..
القصيده بتاعه اراجوز دي انت مش متخيل قد ايه قريبه من قلبي يا ابو امل
عموما تحياتي .. لازلت نفس المتذوق الذي اعرفه
هاني جورج
انتوك

كرانيش يقول...

كنت حلو قوى فى الاول ومشيت معاك كويس جدا فى الاخر بدات امل وازهق والاقى اون اون كتير كده بس شغلك حلو
فالى الامام دائما

الخبز و الحرية يقول...

يا عم انا جيتلك بيتك اهه عشان تسامحني انا لسه شايف رسالتك من شوية وشعرت بتقصير وشكرا انك نبهتني للمدونة الهايلة دي يا عم عليا الوطن بالثلاثة انت شاعر جامد:)
تحياتي:)
اخوك خالد

Unknown يقول...

انتوك
أهلا بك مجدداً
ع التذوق احنا بنتعلم من بعض وعلى فكرة انا شفت مقطع من اراجوز عندك الظاهر انت عاشق لها فعلا

Unknown يقول...

خالد الصاوي
اهلا بك نورت المدونة اخيراً
مرحبا بك مبدعاً شاملا ومتذوقاً وناقداً
سعيد بك

Unknown يقول...

كرانيش
مش عارف انت بتقصدى القصيدة دى بس ولا شغلى كله
ع العموم انا اول مرة اشوفك عندى
برجاء متابعة الشغل السابق
تحياتى
وأهلا بك

كرانيش يقول...

لا يا ابو امل انا قصدى القصيده دى
بس متهيالى انت فى العاميه شاعر ملكش حل بجد مش مجامله

Unknown يقول...

كرانيش
علم
تحياتى